«

»

Δεκ 30

Άγιος Βασίλης ή Santa Claus ή Santa ένα επινόημα του βάρβαρου αστικού συστήματος σύμβολο υλικής κατανάλωσης, αγοράς προϊόντων για ν’ ανεβαίνει ο τζίρος στις γιορτές και διατροφικής ευωχίας. Μέρος 2ο

Το ερώτημα είναι ποιος, πότε, φιλοτεχνεί την εικόνα αν όχι τον μύθο του Santa Claus όπως έχει διαμορφωθεί σήμερα; Θα λέγαμε τρεις Νεοϋορκέζοι είναι οι πρωτεργάτες.

Ο διάσημος συγγραφέας του Ριπ Βαν Ουίνκλ Washington Irving

Η ιστορία του Ριπ Βαν Ουίνκλ εμπεριέχει στοιχεία από τον Σάντα στον ήρωα του Ίρβινγκ.

όταν αποπειράται να γράψει την «Ιστορία της Νέας Υόρκης», και ο μεγαλέμπορος και αρχιφιλάνθρωπος (η Νέα Υόρκη έχει πολλούς τέτοιους ακόμη και σήμερα ας μην

Andrea McArdle and Reid Shelton as Annie in 1977

ξεχνάμε το θεατρικό έργο και μιούσικαλ «Άννυ» ή “Annie Warbucks” της δεκαετίας του 70 που παιζόταν επί έξι χρόνια στο θέατρο Alvin νυν Neil Simon Theatre της Νέας Υόρκης με τον γνωστό πολυεκατομμυριούχο φιλάνθρωπο τον Oliver Warbucks το όνομα έχει συμβολική σημασία, ο κύριος χρήματα από τον πόλεμο) John Pintard όταν είχε γύρω στα 1820 την φαεινή ιδέα να παραθέσει χριστουγεννιάτικο δείπνο σε πλούσιους και φτωχούς προς τιμήν του Santa Claus πιθανώς για να καλμάρει την αγανάκτηση των πεινασμένων της Νέας Υόρκης που μαστιζόταν από βία, και εγκληματικότητα, τα προσανάμματα της φτώχιας.

Τρίτος έρχεται το 1822 αμερικανός καθηγητής  Dr. Clement Clarke Moore, ο οποίος έγραψε μια ιστορία για παιδιά με τίτλο « Η νύχτα του Άγιου Νικόλα» σήμερα είναι γνωστή σαν «Η νύχτα πριν τα Χριστούγεννα». Αυτή η ιστορία δημοσιεύθηκε στις 23 Δεκεμβρίου του επόμενου χρόνου στην εφημερίδα «Sentinel».  Ο Clement Clark Moore εμπνευσμένος από το «Ιστορία της Νέας Υόρκης» του Irving, προχωρεί πάρα πέρα γράφει το περίφημο ποίημά του «The night before Christmas» όπου καθιερώνει τον Σάντα Κλάους κάτι σαν προστάτη της πόλης που τον απεικονίζει να μοιράζει δώρα στα παιδιά, βάζοντας μια ισχυρή δόση προσωπικής φαντασίας. Ο Αη Νικόλας Santa Claus  μετατρέπεται σε μια καρικατούρα Αγίου με στρογγυλή κοιλίτσα, μάγουλα σαν τριαντάφυλλα κόκκινη μύτη σαν του μπεκρή του «Θησαυρού» . Ο Moore στην ιστορία του, δανείζεται την ιδέα της καμινάδας, του έλκηθρου και τους οκτώ ταράνδους που το σέρνουν, από ένα φινλανδικό παραμύθι. Περίπου σαράντα χρόνια μετά η ιστορία αυτή εικονογραφείται από τον χιουμοριστικό πολιτικό καρτουνίστα Thomas Nast γερμανικής καταγωγής, ο οποίος χρησιμοποιεί για τη δουλειά του, στοιχεία από την γερμανική λαϊκή παράδοση. Ο Nast την περίοδο του αμερικανικού εμφυλίου καλείται να απεικονίσει για το εικονογραφημένο εβδομαδιαίο περιοδικό Harper’ s, αλληγορικές εικόνες από τα δρώμενα του πολέμου. Μία από αυτές ήταν «Ο άγιος Βασίλης στο στρατόπεδο». Σ’ αυτήν την εκδοχή ο άγιος έχει τα χαρακτηριστικά ενός ευτραφούς άντρα, ολοστρόγγυλου και ροδαλού, φοράει ένα μάλλινο κουστούμι με λευκά γουνάκια καλυμμένου από άστρα, και μοιάζει σαν ένα ευτραφή ξωτικό με μουστάκια και γένια που μοιράζει δώρα στους στρατιώτες. Έτσι τα Χριστούγεννα καθιερώθηκαν σαν ημέρα επίσημης αργίας και ο άγιος Βασίλης αναγορεύτηκε σε τοπική θεότητα, σε καλόκαρδο πνεύμα των Χριστουγέννων αντιπροσωπεύοντας την ευημερία και την οικογενειακή ζωή των Βορείων. Βασισμένος στην επιτυχία που γνώρισε το έργο του, ο Nast συνέχισε να παράγει σχέδια του Αι Βασίλη κάθε Χριστούγεννα κατά την περίοδο του εμφυλίου πολέμου. Η αποδοχή των έργων του Nast για την φιγούρα του αγίου βασίζεται στην αλλαγή της εικόνας του αγίου από την παραδοσιακή ασκητική και αποστεωμένη μορφή, σε μια άλλη διάσταση που αντικατοπτρίζει την αφθονία και την ευμάρεια.

Με τον Thomas Νast έχουμε και τον σκιτσογράφο του Αι Βασίλη έτοιμο, έτσι αρχίζει να επεκτείνεται η γνωστή χαριτωμένη καρικατούρα του Santa.

Με βάση τα πιο πάνω στοιχεία στη χώρα της αφθονίας των αγορών και της κατανάλωσης τις ΗΠΑ, προσδιορίζεται άπαξ δια παντός θα λέγαμε η μέρα  δηλαδή η νύχτα της εμφάνισης του Αγίου και του μοιράσματος των παιδικών δώρων. Δεν αφορά της 6η Δεκεμβρίου ημερομηνία της ονομαστικής εορτής του Saint Niklaas (επί το ολλανδικότερον), ούτε η Πρωτοχρονιά ή η προηγούμενή της, ούτε ανήμερα τα Χριστούγεννα, προσδιορίζεται επακριβώς η νύχτα της παραμονής προς τα Χριστούγεννα, «The night before Christmas» και ξεκινώντας από τη Νέα Υόρκη, επεκτάθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες, και συνέχεια σε ολόκληρη της Ευρώπη μέχρι και τον Ανατολικό κόσμο, Κίνα και Ιαπωνία.

Ο Coca Cola Σάντα το καλλίτερο παράδειγμα του αστικού κερδοσκοπι-κού μοντέλου δεν πρόκειται για ανθρωπιά, αλλά για κέρδος καθαρό.

 

Η φήμη του χοντρούτσικου αγίου γίνεται αιτία πλασαρίσματος της Κόκα Κόλας και όπου επικρατεί το αστικό σύστημα μετά την κατάρρευση του Κομμουνιστικού συστήματος κυριαρχεί μαζί με τον καπιταλισμό και την παγκοσμιοποίηση, αρκεί να φέρνει κέρδη και όπως είδαμε φέρνει. Αποτελεί ένα παραμύθι μια ιδιαίτερα προσεγμένη ονειροπαρσία,  που αρέσει στα παιδιά και καθώς το ενδιαφέρον του αμερικάνικου κόσμου και κατά προέκταση όλου του αστικού συστήματος είναι πάντα εστιασμένο στον κόσμο των παιδιών, η ονειροφαντασία συνεχίζεται μεταξύ Πήτερ Παν, Χιονάτης, Σταχτοπούτας και Χριστουγεννιάτικης Ιστορίας «Christmas Carols» του Καρόλου Ντίκενς όπου για τον Βικτωριανό συγγραφέα σημασία έχει το Πνεύμα των Χριστουγέννων και όχι τα δώρα και οι υλικές απολαβές. Ίσως ο Ντίκενς να είναι ο «βρετανός»  Παπαδιαμάντης για την αγγλική παράδοση.

Κι εδώ, στο σημείο αυτό, μπορεί  νομίζουμε να γίνει η δική μας τοποθέτηση και πρόταση προς τους γονείς της Ελλάδας αλλά και όλου του κόσμου. Μεγάλα όνειρα κι απέραντες προσδοκίες θα πείτε, πρέπει όμως να ειπωθούν κάποιες αλήθειες στα τόσα ψέματα και φαντασιώσεις…

1)Διατηρείστε το όνειρο του ευτραφούς Αι Βασίλη γιατί το χαίρονται και το αναμένουν με τόση ανυπομονησία τα παιδιά, 2)ξεχωρείστε όμως στα παιδιά σας ότι δεν έχει σχέση με τον Άγιο Βασίλειο της δικής μας θρησκείας. 3)Ποτέ μην μοιράζετε δώρα στα παιδιά σας παραμονή ή ανήμερα τα Χριστούγεννα. Με αυτό τον τρόπο υποτιμάτε, αποπνευματοποιείτε και αφαιρείτε την τεράστια αξία που έχουν τα Χριστούγεννα, η θεία του Χριστού Γέννηση για την σωτηρία των ανθρώπων, της ανθρώπινης κοινωνίας, το μέλλον της ανθρωπότητας όπου οφείλουμε να εφαρμόσουμε το «θέλημά Του ως εν ουρανώ και επί της γης» σαν μοναδική και οριστική αποστολή και ιδανικό στην επίγεια ζωή μας. 4) Ανήμερα τα Χριστούγεννα επιβλέψετε και παρφοτρύνετε τη μέθεξη ολόκληρης της οικογένειας στην Χριστουγεννιάτικη λειτουργία ή δυνατόν με οικογενειακή συμμετοχή στη Θεία Κοινωνία. 5)Δώρα βεβαίως να μοιράζεστε και να μοιράζετε στα παιδιά σας, αλλά κατ’ αποκλειστικότητα, είτε την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, είτε την ίδια την Πρωτοχρονιά όπου εορτάζεται και η μνήμη του Αγίου Βασιλείου. 6) Να υπενθυμίζετε στα παιδιά σας ότι ο Άγιος Βασίλειος ήταν προστάτης των φτωχών, των  εγκαταλειμμένων και των αρρώστων και είχε ιδρύσει την «Βασιλειάδα» για να μειώσει τον ανθρώπινο πόνο. 7)Ποτέ μην συγχέετε το καταναλωτικό χοντρούλικο ανθρωπάκι του  βάρβαρου και υποκριτικού καπιταλιστικού συστήματος (που δεν διστάζει να αφομοιώσει ό,τι το συμφέρει προς χάριν του χρήματος και του κέρδους με όποιον τρόπο και με κάθε μέσο) με το ασκητικό προφίλ του Αγίου Βασιλείου. 8) Μην ξεχνάτε ότι οι Ιουδαίοι πρώτοι δίδαξαν την εκμετάλλευση των εορτών, όταν είχαν μετατρέψει το Πάσχα το Ναό του Σολομώντα από οίκο λατρείας του Πατέρα Του σε οίκο εμπορίου.

Θα δίσταζε λοιπόν να το κάνει ο σύγχρονος καπιταλισμός; Το αδίσταχτο δήθεν φιλελεύθερο αστικό  σύστημα; Αυτό που αρέσκεται να επιβιώνει τρώγοντας τις σάρκες ολόκληρης της ανθρωπότητας; Ακόμη και των  εμπόρων, τραπεζιτών, χρηματιστών, επιχειρηματιών που δουλικά το υπηρετούν; Ασφαλώς όχι. 

Ας τελειώνουμε λοιπόν μαζί του όσο το δυνατό γρηγορότερα. Ευχή μας ας είναι αυτή, καθώς και οι ευχές μας να σας συνοδεύουν για ένα καλλίτερο Νέο Έτος με πίστη στην Ορθοδοξία αλλά και στις δυνατότητες του ελληνικού λαού να ανατρέψει τα είδωλα της Παγκοσμιοποίησης.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>